Jarda


Tavriji jsem pořídil asi před půl rokem. Rozvážím noviny, takže auto je můj prostředek k obživě. Jelikož došlo k velké závadě na autě s kterým jsem do té doby jezdil (mimochodem taky legenda Simca 1301) pořídil jsem si Tavriji. Abych napsal pravdu, věděl jsem, že něco na silnicích tohoto jména je, ale jinak nic. Tavrije měla najeto 75 000 km a koroze už byla taky znatelná, ovšem musela hned do provozu. Takže rovnýma nohama přímo do zimy, aniž bych znal její chování. Vždy když se koupí auto dodržuji zásadu - výměna oleje (doporučuji M7ADX-Super Mogul Stabil, dle mého názoru jeden z nejkvalitnějších avšak nedoceněných olejů na našem trhu, osobně jsem ho vyzkoušel v nejtěžším provozu na Tatře 815), dále výměna svíček a vzduchového filtru, který je naprosto stejný jako mají vozy VAZ a stojí okolo 70 kč (olejový filtr je taky shodný s vozy VAZ). Jelikož najezdím denně okolo 80 km po cestách necestách byl jsem rád, že v začátcích s ní bylo vše v pohodě. První oprava byla výměna gufera na klice (rozměr 70x90x10 zase shodný s vozy VAZ). Samotná výměna gufera je otázkou pár minut, ale protože je to gufero vzádu na klice, znamená to vyndat motor i se skříní. Můžu upřímně říct, že vyndávat agregát Tavrije je docela drsná záležitost. Je zásadou, že když se dělá gufero na klice, dává se rovnou i lamela spojky. Toto vše jsem zvládl v klidu asi za dva dny (zdůrazňuji v klidu). Další věc byla zadřená vodní pumpa na ložiskách. Sehnal jsem narychlo starší, ale ta šla za tou první velice rychle. Osobně si myslím, že pumpy na Tavrijích které mají za sebou už víc jak 60 000 km je zapotřebí kontrolovat (tj.sundat kryt rozvodového řemenu, vzít za hnací kolo a zkoušet, zda není na ložiscích už větší vůle). Když se zadře vodní pumpa, zničí se zákonitě rozvodový řemen, a tady v tom bodě musím vyloženě blahořečit výrobci, protože konstrukce tohoto motoru nedovoluje, aby se potkal (u jiných vozu by se oprava dost prodražila a zkomplikovala). To je vše z těch vetších oprav. Jinak zimu jsem s ní zvládl velice dobře. Její jízdní vlastnosti, pokud je uvážlivý řidič, jsou velice solidní, zvláště když jsem vyjížděl do terénu dřív než silničáři. Když má dobrý zimní vzorek vyjede kdejaký kopec i když je tam 30 čísel sněhu (projížděl jsem i půlmetrové závěje, ale jak už jsem zmíníl záleží na tom mezi volantem a pedály). Jinak v dubnu mi končí technická, takže dodělám v brzské době Škodovku která bude vozit noviny a pouštím se do Tavrije.

fotky budou snad brzo:))
webzdarma.cz